Publications of Christian Schemer

Books

  • Jackob, N., Schultz, T., Jakobs, I., Quiring, O., Schemer, C., Ziegele, M., & Viehmann, C. (2023). Medienvertrauen in Deutschland. Bonn: bpb.
  • Strömbäck, J., Meltzer, C. E., Eberl, J.-M., Boomgaarden, H. G., & Schemer, C. (Eds.) (2021), Media and Public Attitudes Toward Migration in Europe: A Comparative Approach. New York: Routledge.
  • Müller, P., Geiss, S., Schemer, C., Naab, T. & Peter, C. (Hrsg.) (2019). Dynamische Prozesse der öffentlichen Kommunikation. Köln: Halem Verlag.
  • Schramm, H., Matthes, J. & Schemer, C. (Hrsg.) (2019), Emotions meet cognitions. Zum Zusammenspiel von emotionalen und kognitiven Prozessen in der Medienrezeptions- und Medienwirkungsforschung. Wiesbaden: Springer VS-Verlag.
  • Schemer, C., Wirth, W., & Wünsch, C. (eds.) (2010). Politische Kommunikation. Wahrneh­mung, Verarbeitung, Wirkung. Baden-Baden: Nomos.
  • Schemer, C. (2009). Politische Kampagnen für Herz und Verstand. Kognitive und affektive Einflüsse der Massenmedien auf politische Einstellungen. Baden-Baden: Nomos.
  • Siegert, G., Wirth, W., Matthes, J., Pühringer, K, Rademacher, P., Schemer, C., & von Rimscha, B. (2007). Die Zukunft der Fernsehwerbung. Produktion, Verbreitung und Rezeption von      programmintegrierten Werbeformen in der Schweiz. Bern: Haupt.

Journal articles

  • Zilinsky, J., Theocharis, Y., Pradel, F., Tulin, M., de Vreese, C., Aalberg, T., Cardenal, A. S., Corbu, N., Esser, F., Gehle, L., Halagiera, D., Hameleers, M., Hopmann, D. N., Koc-Michalska, K., Matthes, J., Schemer, C., Stetka, V., Strömbäck, J., Terren, L., Splendore, S. Stanyer, J., Stępińska, A., Van Aelst, P., & Zoizner, A. (2024). Justifying an invasion: When is disinformation successful? Political Communication, first published online 22 May 2024
  • Schemer, C., Stanyer, J., Meltzer, C. E., Gehle, L., Van Aelst, P., Theocharis, Y., Strömbäck, J., Štětka, V., Stępińska, A., Splendore, S., Zoizner, A., Matthes, J., Koc-Michalska, K., Hopmann, D. N., Esser, F., de Vreese, C., David, Y., Corbu, N., Castro, L., Cardenal, A. S., Aalberg, T., van Erkel, P., Terren, L., Halagiera, D. (accepted for publication). The Relationship between Political Entertainment Media Use and Political Efficacy: A Comparative Study in 18 Countries. International Journal of Public Opinion
  • Quiring, O., Ziegele, M., Schutz, T., Fawzi, N., Jackob, N., Jakobs, I., Schemer, C., Stegmann, D., & Viehmann, C. (2024). Mainzer Langzeitstudie Medienvertrauen 2023. Zurück zum Niveau vor der Pandemie – Konsolidierung von Vertrauen und Misstrauen. Media Perspektiven, 9, 1-14.
  • Schäfer, S. & Schemer, C. (2024). Informed participation? An investigation of the relationship between exposure to different news channels and participation through actual and perceived knowledge. Frontiers in Psychology, 14, 1251379
  • Tulin, M., Hameleers, M., de Vreese, C., Aalberg, T., Corbu, N., Van Erkel, P., Esser, F., Gehle, L., Halagiera, D., Hopmann, D., Koc-Michalska, K., Matthes, J., Schemer, C., Stetka, V., Strömbäck, J., Terren, L., & Theocharis, Y. (2024). Why do people fact-check mis- and disinformation about the Russian war in Ukraine? The role of directional and accuracy motivations. International Journal of Press/Politics first published online February 29, 2024
  • Hopman, D. N., Stępińska, A., Stanyer, J., Halagiera, D., Terren, L., Gehle, L., Meltzer, C., Buturoiu, R., Corbu, N., Cardenal, A. S., & Schemer, C. (2024). A qualitative examination of (political) media diets across age cohorts in five countries. Communications: The European Journal of Communication Research
  • Hameleers, M., Tulin, M., de Vreese, C. H., Aalberg, T., van Aelst, P., Cardenal, A. S., Corbu, N., van Erkel, P., Esser, F., Gehle, L., Halagiera, D., Hopmann, D. N., Koc-Michalska, K., Matthes, J., Meltzer, C. E., Mihelj, S., Schemer, C., Sheafer, T., Splendore, S., Stanyer, J., Stępińska, A., Štětka, V., Strömbäck, J., Terren, L., Theocharis, Y., & Zoizner, A. (2023). Mistakenly Misinformed or Intentionally Deceived? Misinformation Perceptions on the Russian War in Ukraine. European Journal of Political Research, published online 12 December 2023
  • Theocharis, Y., Cardenal, A., Jin, S., Aalberg, T., Hopmann, D. N., Strömbäck, J., Esser, F.; de Vreese, C., Castro, L., Van Aelst, P., Corbu, N., Koc-Michalska, K., Matthes, J., Schemer, C., Sheafer, T., Splendore, S., Stanyer, J., Stepinska, A., Stetka, V. (2023). Does the Platform Matter? Social Media and COVID-19 Conspiracy Theory Beliefs in 17 Countries. New Media and Society, 25(12), 3412-3437.
  • Jakobs, I., Jackob, N., Schultz, T., Ziegele, M., Quiring, O., Fawzi, N., Schemer, C., Stegmann, D., & Viehmann, C. (2023). Medienvertrauen in Krisenzeiten. Der öffentlich-rechtliche Rundfunk im Kontext aktueller gesellschaftlicher Entwicklungen. Aus Politik und Zeitgeschichte73(25), 34-41.
  • Jakobs, I., Jackob, N., Schultz, T., Ziegele, M., Quiring, O., Fawzi, N., Schemer, C., Stegmann, D., & Viehmann, C. (2023). Medienvertrauen in Krisenzeiten: Der öffentlich-rechtliche Rundfunk im Kontext aktueller gesellschaftlicher Entwicklungen. Media Perspektiven 3, 152-162.
  • Matthes, J., Corbu, N., Jin, S., Theocharis, Y., Schemer, C., van Aelst, P., Strömbäck, J., Koc-Michalska, K., Esser, F., Aalberg, T., Cardenal, A. S., Castro, L., de Vreese, C., Hopmann, D., Sheafer, T., Splendore, S., Stanyer, J., Stępińska, A., Štětka, V. & Zoizner, A. (2022). Perceived prevalence of misinformation fuels worries about COVID-19: a cross-country, multi-method investigation. Information, Communication & Society, 26, 3135-3158.
  • Schemer, C., Ziegele, M., Schultz, T., Quiring, O., Jackob, N., & Jakobs, I. (2022). Political Information Use and Its Relationship to Beliefs in Conspiracy Theories Among the German Public. Journalism & Mass Communication Quarterly, 99(4), 908-929.
  • Resing, M., Ziegele, M., Frehmann, K., Jackob, N., Jakobs, I., Quiring, O., Schemer, C., Schultz, T., & Viehmann, C. (2022). Deprived, Radical, Alternatively Informed. Associations between People’s Socioeconomic, Political, and Media-related Characteristics, their Belief in Covid-19 Conspiracy Theories, and the Relation of this Belief to Vaccination Intentions. European Journal of Health Communication, 3(2), 97-130.
  • Zoizner, A., Sheafer, T., Castro, L., Aalberg, T., Cardenal, A., Corbu, N., de Vreese, C. H., Esser, F., Hopmann, D. N., Karolina Koc-Michalska, Koc-Michalska, K., Matthes, J., Schemer, C., Splendore, S., Stanyer, J., Stępińska, A., Štětka, V., Strömbäck, J., Theocharis, Y., & van Aelst, P. (2022). The effects of the COVID-19 outbreak on selective exposure: Evidence from 17 countries. Political Communication, 39(5), 674-696.
  • Ruiter, D., Reiners, L., D'Sa, A. G., Kleinbauer, T., Fohr, D., Irina, I., Klakow, D., Schemer, C., & Monnier, A. (2022). Placing M-Phasis on the Plurality of Hate: A Feature-Based Corpus of Hate Online. ArXiv Preprint. arXiv:2204.13400
  • Castro, L., Strömbäck, J., Esser, F. Van Aelst, P., de Vreese, C., Aalberg, T., Cardenal, A. S., Corbu, N., Hopmann, D. N., Koc-Michalska, K., Matthes, J., Schemer, C., Sheafer, T., Splendore, S., Stanyer, J., Stępińska, A., Theocharis, Y., Štětka, V. (2022). Navigating High-choice European Political Information Environments: A Comparative Analysis of News User Profiles and Political Knowledge. International Journal of Press/Politics, 27(4), 827-859.
  • Denner, N., Schäfer, S., & Schemer, C. (2022). Passionate Hiking Fan or Loving Parent? How Personalized Self-Presentation in the Media Affects the Perception of Female and Male Politicians. International Journal of Communication, 16, 1778–1803.
  • Müller, K. W., Beutel, M. E., Dreier, M., Reinecke, L., Stark, B., Quiring, O., Schemer, C., & Wölfling, K. (2022). Internet-related disorders and their effects on personality development in adolescents – results from a prospective study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 529.
  • Schnauber-Stockmann, A., Weber, M., Reinecke, L., Schemer, C., Müller, K., Beutel, M., & Stark, B. (2021). Mobile (Self-)Socialization: The Role of Mobile Media and Communication in the Autonomy and Relationship Development in Adolescence. Mass Communication & Society, 24(6), 867-891.
  • Quiring, O., Ziegele, M., Schemer, C., Jackob, N., Jakobs, I. & Schultz, T. (2021). Healthy Skepticism, Harmful Cynicism? Citizen skepticism and cynicism towards the media differently predict general media trust. International Journal of Communication, 15, 3497-3518.
  • Van Aelst, P., Toth, F., Castro, L., Štětka, V., de Vreese, C. H., Aalberg, T. Cardenal, A. S., Corbu, N., Esser, F., Hopmann, D. N., Koc-Michalska, K., Matthes, J., Schemer, C., Sheafer, T., Splendore, S., Stanyer, J., Stępińska, A., Strömbäck, J., Theocharis, Y. (2021). Does a crisis change news habits? A comparative study of the effects of COVID-19 on news media use in 17 European countries. Digital Journalism, 9(9), 1208-1238.
  • Jakobs, I., Jackob, N., Schultz, T., Ziegele, M., Schemer, C. & Quiring, O. (2021). Welche Personenmerkmale sagen Medienvertrauen voraus? Der Einfluss von Charakteristika der Rezipientinnen und Rezipienten auf Vertrauen in Medien im Zeitverlauf. Publizistik, 66(3), 463-487.
  • Schultz, T., Ziegele, M., Jackob, N., Jakobs, I., Quiring, O., & Schemer, C. (2021). Verschwörungsglaube, Medienzynismus und Militanz: Einstellungen und Informationsquellen von Menschen mit AfD-Wahlpräferenz – ein Beitrag zur Radikalisierungsforschung. Zeitschrift für Rechtsextremismusforschung, 1(1), 60-89.
  • Jakobs, I., Schultz, T., Viehmann, C., Quiring, O., Jackob, N., Ziegele, M. & Schemer, C. (2021). Medienvertrauen in Krisenzeiten. Media Perspektiven, 3, 152-163.
  • Theorin, N., Meltzer, C. E., Galyga, S., Strömbäck, J., Schemer, C., Eberl, J.-M., Lind, F., Heidenreich, T., & Boomgaarden, H. G. (2021). Does News Frame Affect Free Movement Attitudes? A Comparative Analysis. Journalism & Mass Communication Quarterly, 98(3), 725-748.
  • Schemer, C., Masur, P. K., Geiß, S., Müller, P. & Schäfer, S. (2021). The Impact of Internet and Social Media Use on Adolescents’ Well-Being. Journal of Computer-Mediated Communication, 26(1), 1-21.
  • Schultz, T., Ziegele, M., Jakobs, I., Jackob, N., Quiring, O. & Schemer, C. (2020). Medienzynismus weiterhin verbreitet, aber mehr Menschen widersprechen. Media Perspektiven, 6, 322-330.
  • Meltzer, C. E., Eberl, J.-M., Theorin, N., Heidenreich, T., Lind, F., Strömbäck, J., Boomgaarden, H. G., & Schemer, C. (2020). Media effects on policy preferences towards free movement: Evidence from five EU member states. Journal of Ethnic and Migration Studies, published online 13 June 2020.
  • Schemer, C. & Meltzer, C. (2020). The impact of negative parasocial and vicarious contact with refugees in the media on attitudes toward refugees. Mass Communication and Society, 23(2), 230-248.
  • Wirtz, D. S., Wettstein, M., Schulz, A., Ernst, N., Schemer, C., & Wirth, W. (2019). How populist crisis rhetoric affects voters in Switzerland. Studies in Communication Sciences 19, 69-83.
  • Weber, M., Viehmann, C., Ziegele, M. & Schemer, C. (2019). Online Hate Does Not Stay Online - How Implicit and Explicit Attitudes Mediate the Effect of Negativity and Hate in User Comments on Prosocial Behavior. Computers in Human Behavior, online first 8 November, 2019.
  • Wettstein, M., Schulz, A., Wirz, D., Müller, P., Steenbergen, M., Schemer, C. & Wirth, W., (2019). Measuring Populism across Nations: Testing for Measurement Invariance of an Inventory of Populist Attitudes. International Journal of Public Opinion Research, published online first 3 August, 2019.
  • Jackob, N., Schultz, T., Jakobs, I., Ziegele, M., Quiring, O., & Schemer, C. (2019). Medienvertrauen im Zeitalter der Polarisierung. Media Perspektiven 5, 210-220.
  • Bos, L., Schemer, C., Corbu, N., Hameleers, M., Andreadis, I., Schulz, A., Schmuck, D., Reinemann, C., & Fawzi, N. (2019). The Effects of Populism as a Social Identity frame on Persuasion and Mobilization. Evidence from a 15-country experiment. European Journal of Political Research, online first 7 May 2019.
  • Jackob, N., Jakobs, I., Quiring, O., Schultz, T., Schemer, C., Ziegele, M. (2019). Medienskepsis und Medienzynismus – Funktionale und dysfunktionale Formen der Medienkritik. Communicatio Socialis, 52(1), 19-35.
  • Wettstein, M., Esser, F., Büchel, F., Schemer, C., Wirz, D. S., Schulz, A., Ernst, N., Engesser, S., Müller, P., & Wirth, W. (2019). What drives populist styles? Analyzing immigration and labor market news in 11 countries. Journalism & Mass Communication Quarterly, 96(2), 516-536.
  • Hameleers, M., Bos, L., Fawzi, N., Reinemann, C., Andreadis, I., Corbu, N., Schemer, C., Schulz, A., Sheafer, T., Aalberg, T., Axelsson, S., Berganza, R., Cremonesi, C., Dahlberg, S., de Vreese, C. H., Hess, A., Kartsounidou, E., Kasprowicz, D., Matthes, J., Negrea-Busuioc, E., Ringdal, S., Salgado, S., Sanders, K., Schmuck, D., Strömbäck, J., Suiter, J., Boomgaarden, H., Tenenboim-Weinblatt, K., & Weiss-Yaniv, N. (2018). Start Spreading the News: A Comparative Experiment on the Effects of Populist Communication on Political Engagement in Sixteen European Countries. International Journal of Press/Politics, 23(4), 517-538.
  • Wirz, D.S., Wettstein, M., Schulz, A., Müller, P., Schemer, C., Ernst, N., Esser, F., Wirth, W. (2018). The Effects of Right-Wing Populist Communication on Emotions and Cognitions toward Immigrants. International Journal of Press/Politics, 23(4), 496-516.
  • Eberl, J.-M., Meltzer, C. E., Heidenreich, T., Herrero, B., Theorin, N., Lind, F., Berganza, R., Boomgaarden, H. G., Schemer, C., Strömbäck, J. (2018). The European media discourse on immigration and its effects: a literature review. Annals of the International Communication Association, first published online 9 Jul 2018.
  • Schemer, C., Wirth, W., Wettstein, M., Müller, P., Schulz, A., Wirz, D. (2018). Wirkung populistischer Kommunikation. Populismus in den Medien, Wirkungen und deren Randbedingungen. Communicatio Socialis, 51(2), 118–130.
  • Reinecke, L., Meier, A., Beutel, M. E., Schemer, C., Stark, C., Wölfling, K., Müller, K. W. (2018). The Relationship between Trait Procrastination, Internet Use, and Psychological Functioning: Results from a Community Sample of German Adolescents. Frontiers in Psychology.
  • Ziegele, M., Schultz, T., Jackob, N., Granow, V., Quiring, O., & Schemer, C. (2018). Mainzer Langzeitstudie „Medienvertrauen“. Lügenpresse-Hysterie ebbt ab. Media Perspektiven 4, pp. 150-162.
  • Müller, K. W., Wölfling, K., Beutel, M. E., Stark, B., Quiring, O., Aufenanger, S., Schemer, C., Weber, M., & Reinecke, L. (2018). Insights Into Aspects Behind Internet-Related Disorders in Adolescents: The Interplay of Personality and Symptoms of Adjustment Disorders. Journal of Adolescent Health, 62, 234-240.
  • Müller, P., Schemer, C., Wettstein, M., Schulz, A., Wirz, D. S., Engesser, S., & Wirth, W. (2017). The polarizing impact of news coverage on populist attitudes in the public: Evidence from a panel study in four European democracies. Journal of Communication, 67, 968-992.
  • Schultz, T., Jackob, N., Ziegele, M., Quiring, O., & Schemer, C. (2017). Erosion des Vertrauens zwischen Medien und Publikum? Media Perspektiven, 5, 246-259.
  • Schulz, A., Müller, P., Schemer, C., Wirz, D.S., Wettstein, M., & W. (2017). Measuring populist attitudes on three dimensions. International Journal of Public Opinion Research, 30(2), 316-326.
  • Baumert, A., Halmburger, A., Rothmund, T., & Schemer, C. (2017). Everyday dynamics in generalized social and political trust. Journal of Research in Personality 69,44-54. Available online 30 April 2016.
  • Kübler, D., Christmann, A., Hasler, K., Marcinkowski, F., & Schemer, C. (2015). New Regionalism: Too Complex for the Media Watchdog? Media reporting and citizens’ perception of democratic legitimacy in four European metropolitan areas. Urban Affairs Review, 51(5), 676-707.
  • Kühne, R., & Schemer, C. (2015). The emotional effects of news frames on information processing and opinion formation. Communication Research, 42(3), 387-407.
  • Schemer, C. (2014). Media Effects on racial attitudes: Evidence from a three-wave panel survey in a political campaign. International Journal of Public Opinion Research, 26(4), 531-542.
  • Schemer, C. (2012). The Influence of the News Media on Stereotypic Attitudes toward Immigrants in a Political Campaign. Journal of Communication, 62(5), 739-757.
  • Matthes, J. & Schemer, C. (2012). Diachronic framing effects in competitive opinion environments.Political Communication, 29(3), 319-339.
  • Matthes, J., Wirth, W., Schemer, C., & Pachoud, N. (2012). Tiptoe or Tackle? The Role of Product Placement Prominence and Program Involvement for the Mere Exposure Effect. Journal of Current Issues and Research in Advertising, 33(2), 129-145.
  • Schemer, C., Wirth, W. & Matthes, J. (2012). Value resonance und value framing effects on voting intentions in direct-democratic campaigns. American Behavioral Scientist, 56(3), 334-352.
  • Schemer, C. (2012). Reinforcing Spirals of Negative Group-related Affects and Selective Attention to Advertising in a Political Campaign. Communication Research, 39(3), 413-434.
  • Matthes, J., Wirth, W., Schemer, C. & Kissling, A. (2011). I see what you don’t see. The Role of Individual Differences in Field Dependence-Independence as a Predictor of Product Placement Recall and Brand Liking. Journal of Advertising40(4), 85-100.
  • Kühne, R., Schemer, C., Matthes, J., Wirth, W. (2011). Affective priming in political campaigns. How campaign-induced emotions prime political opinions. International Journal of Public Opinion      Research, 23, 485-507.
  • Schemer, C. (2010). Der affektive Einfluss von politischer Werbung in Kampagnen auf Einstellungen.Medien & Kommunikationswissenschaft, 58(2), 227-246.
  • Wirth, W., Matthes, J., Schemer, C., et al. (2010). Second Level Agenda Setting in a Referendum Campaign. Investigating the Flow of Arguments among Political Elites, the Media, and the Public.Journalism & Mass Communication Quarterly, 87(2), 328-345.
  • Matthes, J., Morrison, K., & Schemer, C. (2010). A Spiral of Silence for Some: Attitude Certainty and the Expression of Political Minority Opinions. Communication Research, 37(6), 774-800.
  • Wirth, W., Schemer, C., & Matthes, J. (2010). Trivializing the news? Affective context effects of commercials on the perception of television news. Mass Communication and Society, 13(2), 139-156.
  • Schemer, C., Matthes, J., & Wirth, W. (2009). Applying latent growth models to the analysis of media effects. Journal of Media Psychology, 21(2), 85-89.
  • Wirth, W., Matthes, J., Schemer, C., & Stämpfli, I (2009). Glaubwürdigkeitsverlust durch programmintegrierte Werbung? Eine Untersuchung zu den Folgen von Produktplatzierun­gen in      Informationssendungen. Publizistik, 54(1), 64-81.
  • Schemer, C., Matthes, J., Wirth, W., & Textor, S. (2008). Does “Passing the Courvoisier” Always Pay Off? Positive and Negative Evaluative Conditioning Effects of Brand Place­ments in Rap Videos.Psychology & Marketing, 25(10), 923-943.
  • Schemer, C., Matthes, J., & Wirth, W. (2008). Toward improving validity and reliability of information processing measures in surveys. Communication Methods and Measures, 2(2), 1-33.
  • Matthes, J., Schemer, C., & Wirth, W. (2007). More Than Meets the Eye: Investigating the Hidden Impact of Brand Placements in Television Magazines. International Journal of Advertising, 26(4), 477-503.
  • Schemer, C. (2007). Wem Medienschönheiten schaden: Die differenzielle Anfälligkeit für negative      Wirkungen attraktiver Werbemodels auf das Körperbild junger Frauen. Zeitschrift für Medienpsychologie, 19(2), 58-67.
  • Schemer, C., Matthes, J., & Wirth, W. (2007). Werbewirkung ohne Erinnerungseffekte? Eine      experimentelle Studie zum Mere Exposure-Effekt bei Product Placements. Zeitschrift für Medienpsychologie19(1), 2-13.
  • Matthes, J., Wirth, W., & Schemer, C. (2007). Measuring the Unmeasurable? Towards operationalizing on-line and memory-based political judgments in surveys. International Journal of Public Opinion Research19(2), 1-11.
  • Matthes, J., Schemer, C., Willemsen, H., & Wirth, W. (2005). Zur Wirkung von Product Placements. Theoretische Überlegungen und experimentelle Befunde zum Mere Exposure-Effekt in audiovisuellen Medien. Medien Journal4, 23-37.
  • Schemer, C. (2003). Schlank und krank durch Medienschönheiten? Zur Wirkung attraktiver      Mediendarstellerinnen auf das Körperbild und Selbstwertgefühl von Frauen. Medien und Kommunikationswissenschaft51(3-4), 523-540.

Chapters in edited volumes

  • Schemer, C., Schultz, T. & Ziegele, M. (2023). Verschwörungserzählungen in den Massenmedien und ihre Wirkung auf den Verschwörungsglauben im Publikum. In R. Imhoff (Hrsg.), „Von dunklen Mächten sonderbar belogen…“ – Psychologie, Form und Funktion von Verschwörungsnarrativen (S. 217-239). Göttingen: Hogrefe.
  • Laufer, A. & Schemer, C. (2023). The influence of cognitive abilities when evaluating information within an information problem online. In B. Broucker, C. Milsom, J. Calleja, & M. O’Hara (Eds.), Accelerating the Future of Higher Education (pp. 6-29). Leiden: Brill.
  • Schemer, C., & Reiners, L. (2023). Challenges of comparative research on hate speech in media user comments: Comparing countries, platforms, and target groups. In C. Strippel, S. Paasch-Colberg, M. Emmer & J. Trebbe (Eds.), Challenges and perspectives of hate speech analysis (pp. 127-139). Digital Communication Research.
  • Cardenal, A. S., Castro-Herrero, L., Schemer, C., Strömbäck, J., Stępińska, A., de Vreese, C., & Van Aelst, P. (2021). Divided we trust? The role of polarization on rally-around-the-flag effects during the COVID-19 crisis. In P. van Aelst & Jay Blumler (Eds.), Political Communication in the Time of Coronavirus (pp. 157-173). New York: Routledge.
  • Meltzer, C. E. & Schemer, C. (2021). Miscounting the others: How media messages affect perceptions of the immigrant population size. In J. Strömbäck, C. E. Meltzer, J.-M. Eberl, H. G. Boomgaarden, & C. Schemer (Eds.), Media and Public Attitudes Toward Migration in Europe: A Comparative Approach (pp. 174-189). Routledge.
  • Strömbäck, J., Meltzer, C. E., Eberl, J.-M., Boomgaarden, H. G., & Schemer, C. (2021). Setting the stage: Understanding media discourses about and public attitudes toward migration in Europe. In J. Strömbäck, C. E. Meltzer, J.-M. Eberl, H. G. Boomgaarden, & C. Schemer (Eds.), Media and Public Attitudes Toward Migration in Europe: A Comparative Approach (pp. 3-26). New York: Routledge.
  • Strömbäck, J., Meltzer, C. E., Eberl, J.-M., Boomgaarden, H. G., & Schemer, C. (2021). Summary and conclusions: Media discourses about and public attitudes toward migration within and into Europe. In J. Strömbäck, C. E. Meltzer, J.-M. Eberl, H. G. Boomgaarden, & C. Schemer (Eds.), Media and Public Attitudes Toward Migration in Europe: A Comparative Approach (pp. 211-229). New York: Routledge.
  • Quiring, O., Jackob, N., Schemer, C., Jakobs, I. & Ziegele, M. (2020). „Das wird man doch noch sagen dürfen…“ – Wahrgenommene Sprechverbote und ihre Korrelate. In N. Jackob, O. Quiring & M. Maurer (Hrsg.), Traditionen und Transformationen des Öffentlichen (S. 49-71). Wiesbaden: Springer VS.
  • Granow, V., Jackob, N., Ziegele, M., Quiring, O., Schemer, C. & Schultz, T. (2020). Interpersonales Vertrauen als Prädiktor für Medienvertrauen. In A. Blome, T. Eberwein & S. Averbeck-Lietz (Hrsg.), Historische und aktuelle Perspektiven (S. 95-115). Berlin: De Gruyter.
  • Engesser, S., Ernst, N., Büchel, F., Wettstein, M., Wirz, D. S., Schulz, A., Müller, P., Schemer, C., Wirth, W. & Esser, F. (2020). Populist Communication in the News Media: The Role of Cultural and Journalistic Factors in Ten Democracies. In Krämer & C. Holtz-Bacha (Eds.), Perspectives on populism and the media (pp. 57-82). Baden-Baden: Nomos.
  • Schemer, C. & Geiss, S. (2020). Massenkommunikation. In T. Faas, O. W. Gabriel & J. Maier (Hrsg.), Handbuch der politikwissenschaftlichen Einstellungs- und Verhaltensforschung (S. 141-163). Baden-Baden: Nomos.
  • Schemer, C. & Schäfer, S. (2020). Psychophysiologische Messungen. In T. Faas, O. W. Gabriel & J. Maier (Hrsg.), Handbuch der politikwissenschaftlichen Einstellungs- und Verhaltensforschung (S. 681-698). Baden-Baden: Nomos.
  • Maurer, M., Schemer, C., Zlatin-Troitschanskaia, O. & Jitomirsky, J. (2020). Positive and negative media effects on university students’ learning: preliminary findings and a research program. In O. Zlatin-Troitschanskaia (Ed.), Frontiers and Advances in Positive Learning in the Age of informaTiOn (PLATO) (pp. 109-119). Cham: Springer.
  • Müller, P., Geiss, S., Schemer, C., Naab, T. & Peter, C. (2019). Die Dynamik öffentlicher Kommunikationsprozesse für empirische Forschung. In P. Müller, S. Geiss, C. Schemer, T. Naab & C. Peter (Hrsg.), Dynamische Prozesse der öffentlichen Kommunikation (S. 9-17). Köln: Halem Verlag.
  • Schemer, C., Geiss, S. & Müller, P. (2019). Applying the Reinforcing Spirals Model to dynamic communication phenomena: Conceptual and statistical pitfalls. In P. Müller, S. Geiss, C. Schemer, T. Naab & C. Peter (Hrsg.), Dynamische Prozesse der öffentlichen Kommunikation (S. 258-280). Köln: Halem Verlag.
  • Schemer, C. & Schäfer, S. (2019). Die Bedeutung der sozial-kognitiven Theorie für die Gesundheitskommunikation (S. 321-333). In C. Rossmann & M. Hastall (Hrsg.), Handbuch der Gesundheitskommunikation. Kommunikationswissenschaftliche Perspektiven. Wiesbaden: Springer VS.
  • Kruschinski, S., Jürgens, P., Stark, B., Maurer, M. & Schemer, C. (2019). In Search of the Known Unknowns. The Methodological Challenges in Developing a Heuristic Multi-Feature Framework for Detecting Social Bot Behavior on Facebook. In P. Müller, S. Geiss, C. Schemer, T. Naab & C. Peter (Hrsg.), Dynamische Prozesse der öffentlichen Kommunikation (S. 102-143). Köln: Halem Verlag.
  • Corbu, N., Bos, L., Schemer, C., Schulz, A., Matthes, J., de Vreese, C., Aalberg, T., & Suiter, J. (2019). Cognitive Responses to Populist Communication: The Impact of Populist Message Elements on Blame Attribution and Stereotyping. In C. Reinemann, J. Stanyer, T. Aalberg, F. Esser, & C. de Vreese (Eds.). Communicating Populism. Comparing Actor Perceptions, Media Coverage, and Effects on Citizens in Europe (pp. 183-206). New York, NY: Routledge.
  • Schemer, C., Kühne, R. & Sommer, K. (2019). Zum Einfluss von Gruppenemotionen und kollektiven Emotionen in sozialen Medien. In H. Schramm, J. Matthes & C. Schemer (Hrsg.), Emotions meet cognitions. Zum Zusammenspiel von emotionalen und kognitiven Prozessen in der Medienrezeptions- und Medienwirkungsforschung (S. 1-19). Wiesbaden: Springer VS.
  • Schemer, C. & Geiss, S. (2018). Massenkommunikation. In T. Faas, O. W. Gabriel & J. Maier (Eds.), Handbuch der politikwissenschaftlichen Einstellungs- und Verhaltensforschung.
  • Schemer, C. & Schäfer, S. (2018). Psychophysiologische Messungen. In T. Faas, O. W. Gabriel & J. Maier (Eds.), Handbuch der politikwissenschaftlichen Einstellungs- und Verhaltensforschung.
  • Maurer, M., Quiring, O. & Schemer, C. (2018). Media Effects on Positive and Negative Learning. In O. Zlatkin-Troitschanskaia, G. Wittum, & A. Dengel (Eds.). Positive Learning in the Age of Information (PLATO) - A blessing or a curse? (pp. 197-208). Wiesbaden: Springer
  • Schemer, C. & Geiss, S. (2017). Latent Growth Curve Modeling. In J. Matthes, R. Potter, & C. S. Davis (Eds.), International Encyclopedia of Communication Research Methods. Hoboken, NJ: Wiley.
  • Schemer, C. & Schäfer, S. (2017). Die Bedeutung der sozial-kognitiven Theorie für die Gesundheitskommunikation (pp. 1-14). In C. Rossmann & M. Hastall (Eds.), Handbuch Gesundheitskommunikation. Wiesbaden: Springer VS.
  • Jackob, N., Schultz, T., Ziegele, M., Schemer, C. & Quiring, O. (2017). Medienzyniker und Medien-Fans. Merkmale eines gespaltenen Publikums. In Haller, M. (Eds.), Öffentliches Vertrauen (pp. 118-138). Köln: Halem
  • Jackob, N., Quiring, O. & Schemer, C. (2017). Wölfe im Schafspelz? Warum manche Menschen denken, dass man Journalisten nicht vertrauen darf – und was das mit Verschwörungstheorien zu tun hat (S. 225-249). In Renner, K. N., Schultz, T. & Wilke, J. (Eds.), Journalismus zwischen Autonomie und Nutzwert. Festschrift für Volker Wolf. Konstanz: UVK.
  • Schemer, C., Meier, A. & Viererbl., B. (2017). Positive Konditionierung durch Zeitungsschlagzeilen reduziert negative implizite Vorurteile gegenüber (männlichen) Muslimen. In M. Beiler & B. Bigl (Eds.), 100 Jahre Kommunikationswissenschaft in Deutschland. Von einem Spezialfach zur Integrationsdisziplin (pp. 289–304). Konstanz: UVK.
  • Schemer, C., & Müller, P. (2017). Representations of Ethnic Minorities in European Media: Prevalence and Effects. In C. Campbell (ed.), The Routledge Companion to Race and Media (pp. 259-268). New York: Routledge.
  • Geiß, S. & Schemer, C. (2016). Frames – Framing – Framing-Effekte: Theoretische und methodische Grundlegung des Framing-Asatzes sowie empirische Befunde zur Nachrichtenproduktion von Bertram Scheufele (2003). In M. Potthoff (Hrsg.), Schlüsselwerke der Medienwirkungsforschung (S. 309-322). Wiesbaden: Springer VS.
  • Schemer, C. (2016). Wirkung von Attraktivität und Sex-Appeals in der Werbung. In G. Siegert, W. Wirth, P. Weber, & J. A. Lischka (Hrsg.), Handbuch Werbeforschung (pp. 451-472). Wiesbaden: Springer VS.
  • Schemer, C., Kühne, R., & Matthes, J. (2014). The role of measurement invariance in comparative communication research. In M. J. Canel &  K. Voltmer (Eds.), Comparing Political Communication across Time and Space: New Studies in an Emerging Field (S. 31-46). London: Palgrave.
  • Schemer, C. (2014). Emotional effects. In P. J. Schulz & P. Cobley (Eds.), Handbook of Communication Science. Vol. 18 “Political Communication” (S. 569-590). Berlin: Mouton de Gruyter.
  • Kühne, R. & Schemer, C. (2014). Emotionale Framing-Effekte auf politische Einstellungen und Partiziationsbereitschaft. In F. Marcinkowski (Hrsg.), Framing als politischer Prozeß. Aufsätze zur Politischen Kommunikation entwickelter Demokratien (S. 195-210). Baden-Baden: Nomos.
  • Schemer, C. (2014). Urteilsbildung und Bewertung. In C. Wünsch, H. Schramm, V. Gehrau, & H. Bilandzic (eds.), Handbuch Rezeptions- und Wirkungsforschung. Bd I: Medienrezeption (S. 177-190). Baden-Baden: Nomos.
  • Schemer, C. (2013). Priming, Framing, Stereotype. In W. Schweiger & A. Fahr (eds.), Handbuch Medienwirkungen (pp. 153-169). Wiesbaden: VS-Verlag.
  • Kühne, R., Schemer, C., Matthes, J. (2012). Messinvarianz in der komparativen Forschung: Eine Bestandsaufnahme. In B. Stark, M. Magin, O. Jandura & M. Maurer (eds.), Methodische Herausforderungen komparativer Forschungsansätze (pp. 238-257). Köln: Halem.
  • Wirth, W., Matthes, J., & Schemer, C. (2011). When campaign messages meet ideology: The role of arguments for voting behaviour. In H. Kriesi (ed.), Political communication in direct democratic campaigns: Enlightening or manipulating? (pp. 188-204). New York: Palgrave Macmillan.
  • Wirth, W., Schemer, C., Kühne, R., Matthes, J. (2011). The impact of positive and negative affects in direct-democratic campaigns. In H. Kriesi (ed.), Political  communication in direct democratic campaigns: Enlightening or manipulating? (pp. 205-224). New York: Palgrave Macmillan.
  • Schemer, C. (2011). Selbstverstärkende Medienwirkungs- und -selektionsspiralen. Der wechselseitige Einfluss der Aufmerksamkeit für politische Werbung und  der Erregung negativer Emotionen in politischen Kampagnen. In M. Suckfüll, H. Schramm, & C. Wünsch (eds.), Rezeption und Wirkung in zeitlicher Perspektive (pp. 30-44). Baden-Baden: Nomos.
  • Schemer, C. (2010). Wie Boulevardmedien Emotionen schüren. Der Einfluss der Medien­nutzung auf Emotionen in politischen Kampagnen. In C. Schemer, W. Wirth, & C. Wünsch (eds.), Politische Kommunikation. Wahrnehmung, Verarbeitung, Wirkung (pp. 133-152). Baden-Baden: Nomos – Edition Reinhard Fischer.
  • Matthes, J., Kühne, R., Schemer, C., & Wirth, W. (2010). Nutzen oder glauben? Zum Verhältnis von Mediennutzung, Vertrauen in die politische Berichterstattung und Politik­vertrauen. In C. Schemer, W. Wirth, & C. Wünsch (eds.), Politische Kommunikation. Wahr­nehmung, Verarbeitung, Wirkung (pp. 261-275). Baden-Baden: Nomos – Edition Reinhard Fischer.
  • Schemer, C., Wirth, W., & Matthes, J. (2010). Kognitive und affektive Einflüsse auf Einstellungen in direktdemokratischen Kampagnen. In T. Faas, K. Arzheimer, & S. Roßteutscher (eds.), Politische Informationen – Wahrnehmung, Verarbeitung, Wirkung (pp. 277-290). Wiesbaden: VS-Verlag.
  • Wirth, W., Matthes, J., Schemer, C., & Husmann, T. (2009). Product Placements als trojanische Pferde? Experimentelle Befunde zur Persuasion ohne explizite Erinnerung. In S. Trepte, U. Hasebrink, & H. Schramm (eds.), Strategische Kommunikation und Medienge­staltung – Anwendung und Erkenntnisse der Rezeptions- und Wirkungsforschung (pp. 97-114). Nomos: Baden-Baden.
  • Schemer, C., Wirth, W., & Matthes, J. (2008). Out of the Lab into the field – Zur Operationalisierung und Validierung von Informationsverarbeitungs­prozessen in kommunikationswissenschaftlichen      Befragungsstudien. In J. Matthes, W. Wirth, G. Daschmann & A. Fahr (eds.), Die Brücke zwischen Theorie und Empirie: Operationalisierung, Messung und Validierung in der Kommunikationswissenschaft (pp. 28-47). Köln: Halem.
  • Schemer, C. (2006). Soziale Vergleiche als Nutzungsmotiv? Überlegungen zur Nutzung von      Unterhaltungsangeboten auf der Grundlage der Theorie sozialer Vergleichsprozesse. In W. Wirth, H. Schramm & V. Gehrau (eds.), Unterhaltung durch Medien: Theorie und Messung (pp. 80-101). Köln: Halem.

Reports

  • Glogger, I., Hopmann, D. N., Cardenal, A. S., Koc-Michalska, K., Schemer, C., Stanyer, J., van Aelst, P., & de Vreese, C. H. (2024). Being selectively informed: Selective exposure as a threat to democracy in today’s digital world? THREATPIE Policy Brief. Link
  • Glogger, I., Hopmann, D. N., Cardenal, A. S., Koc-Michalska, K., Schemer, C., Stanyer, J., van Aelst, P., & de Vreese, C. H. (2024). Being misinformed: False information as a threat to democracy in today’s digital world? THREATPIE Policy Brief. Link
  • Glogger, I., Hopmann, D. N., Cardenal, A. S., Koc-Michalska, K., Schemer, C., Stanyer, J., van Aelst, P., & de Vreese, C. H. (2024). Being uninformed: News avoidance as a threat to democracy in today’s digital world? THREATPIE Policy Brief. Link
  • Koc-Michalska, K., Labarre, J., Rudz, M., Hopmann, D. N., Glogger, I., Aalberg, T., Van Aelst, P., Cardenal, A. S., Corbu, N., de Vreese, C., Esser, F., Gehle, L., Halagiera, D., Matthes, J., Meltzer, C., Schemer, C., Splendore, S., Stanyer, J., Stępińska, A., Štetka, V., Strömbäck, J., Terren, L., Theocharis, Y., van Erkel, P., & Zoizner, A. (2024). Unconventional Voices. Alternative Media Trends in Europe and the US. Threatpie Report. Link