Journal articles (peer-reviewed)
- Geiß S. (2011). Patterns of Relationships between Issues: An Analysis of German Prestige Newspapers. International Journal of Public Opinion Research, 23(3), 265-286. doi:10.1093/ijpor/edq050.
- Kepplinger HM, Geiß S, & Siebert S. (2012). Framing scandals: Cognitive and emotional media effects. Journal of Communication, 62(4), 659-681.doi: 10.1111/j.1460-2466.2012.01653.x
- Jackob N, Geiß S, & Quiring O. (2013). Die heimlichen Entscheider: Über den Einfluss von IT-Fachjournalisten auf Rezipienten und IT-Unternehmen. Publizistik, 57(2), 179-199. doi: 10.1007/s11616-013-0177-x
- Geiß, Stefan, Jackob, Nikolaus & Oliver Quiring (2013): The Impact of Communicating Digital Technologies: How ICT Journalists Conceptualize Their Influence on the Audience and the Industry. New Media & Society,15(7), 1058-1076. doi: 10.1177/1461444812465597
Journal articles (other)
- Gerhardt R, Kepplinger HM, & Geiß S. (2012). Auf dem Weg zur Wahrheit? Die Kunst der richterlichen Urteilsfindung. Zeitschrift für Rechtspolitik, 44(7), 213–217.
Books
- Quiring O, Kepplinger HM, Weber M, & Geiß S. (2013). Lehman Brothers und die Folgen: Die Debatte um Staatsinterventionen im Krisenjahr. Wiesbaden: Springer VS.
- Jackob N, Geiß S, & Quiring O. (2013). Trendscouts und Trendsetter im digitalen Zeitalter: IT Journalisten – Wer sie sind, wie sie arbeiten, was sie denken (Media Convergence / Medienkonvergenz, Bd. 6). Berlin: De Gruyter.
Chapters in edited volumes
- Jackob N, & Geiß S. (2007). Wahlkämpfe in Rom: Ein Beitrag zur historischen Wahlkampfkommunikationsforschung. In N Jackob (Ed.): Wahlkämpfe in Deutschland: Fallstudien zur Wahlkampfkommunikation 1912-2005 (pp. 293-316). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
- Geiß S. (2011). Agenda Builder oder Agenda Surfer: Eine Analyse der Thematisierungsmacht der Online-Kommunikation von Politikern am Beispiel des Podcasts ‘Angela Merkel – die Kanzlerin direkt’. In JF Haschke & AM Moser (Eds.), Politik – Deutsch, Deutsch – Politik: Aktuelle Trends und Forschungsergebnisse (pp. 133-157). Berlin: Frank & Timme.
- Geiß S. (2012). Entwicklung und Wettbewerb der Deutungsmuster: Konkurrierende Frames und Deutungshoheit in der Debatte über Staatsinterventionen. In O Quiring, HM Kepplinger, M Weber, & S Geiß, Lehman Brothers und die Folgen: Die Debatte um Staatsinterventionen im Krisenjahr (pp. 153–183). Wiesbaden: Springer VS.
- Geiß S. (2012). Struktur der Deutungsmuster: Identifikation und Charakterisierung der Frames in der Debatte über Staatsinterventionen. In O Quiring, HM Kepplinger, M Weber, & S Geiß, Lehman Brothers und die Folgen: Die Debatte um Staatsinterventionen im Krisenjahr (pp. 129–152). Wiesbaden: Springer VS.
- Geiß S. (2012). Zwischenmediale Einflüsse: Ko-orientierung und Verselbständigungstendenzen der Medien in Orientierungs- und Routinephasen. In O Quiring, HM Kepplinger, M Weber, & S Geiß, Lehman Brothers und die Folgen: Die Debatte um Staatsinterventionen im Krisenjahr (pp. 91–110). Wiesbaden: Springer VS.
- Kepplinger HM, & Geiß S. (2012). Die Argumentationsqualität der Berichterstattung. In O Quiring, HM Kepplinger, M Weber, & S Geiß, Lehman Brothers und die Folgen: Die Debatte um Staatsinterventionen im Krisenjahr (pp. 111–127). Wiesbaden: Springer VS.
- Kepplinger HM, & Geiß S. (2012). Was bedeutet Solidarität in der Medienberichterstattung? Die instrumentelle Verwendung unterschiedlicher Solidaritätsbegriffe in der Argumentation für und gegen staatliche Eingriffe. In O Quiring, HM Kepplinger, M Weber, & S Geiß, Lehman Brothers und die Folgen: Die Debatte um Staatsinterventionen im Krisenjahr (pp. 79–89). Wiesbaden: Springer VS.
- Magin M, Geiß S, & Stark B. (2013). Framing Social Media: Die mediale Vision in Online- und Offline-Medien. In B. Pfetsch, J. Greyer, & J. Trebbe (Eds.), MediaPolis – Kommunikation zwischen Boulevard und Parlament (pp. 187-208). Konstanz: UVK.
- Dobner S, & Geiß S. (2013). Außenseiter oder Leitwolf? Framing-Effekte der Visualisierung politischer Isolation am Beispiel der Berichterstattung über Angela Merkel in der Euro-Krise. In S. Geise, & K. Lobinger (Eds.), Visual Framing (pp. 194-216). Köln: Herbert von Halem.
- Stark B, Magin M, Jürgens, P, & Geiß, S (in press). Grassroots-Demokratie via Twitter? Wie die Protestbewegung gegen Stuttgart 21 twitterte und was die Medien daraus machten. In: K. Imhof, R. Blum, H. Bonfadelli, & O. Jarren (Eds.), Demokratisierung durch Social Media? (Mediensymposium, Bd. 12) (pp. —). Wiesbaden: Springer VS.
Conference Papers
- Geiß S. (2009). News Waves’ Impact on the Issue Composition of Newspapers: Analyzing Competition for Media Attention. Paper presented at the 62nd Annual Conference of the World Association for Public Opinion Research (WAPOR) “Public Opinion and Survey Research in a Changing World”, Lausanne, September 2009, 27 pp.
- Geiß S. (2010). Shapes of News Waves: How Do Trigger Events Affect the Intensity of Coverage of Issues? Paper presented at the 63rd Annual Conference of the World Association for Public Opinion Research (WAPOR) “Opportunity through Diversity”, Chicago, May 2010, 35 pp.
- Geiß S. (2010). Patterns of Relationships between Issues. Paper presented at the 60th Annual Conference of the International Communication Association (ICA) “Matters of Communication”, Singapore, June 2010, 31 pp.
- Geiß S. (2010). Dynamics of the Media’s Issue Attention: Some Implications for Agenda Setting Research. Paper presented at the 60th Annual Conference of the International Communication Association (ICA) “Matters of Communication”, Singapore, June 2010, 34 pp.
- Geiß S. (2010). Political Podcasting and the Media Agenda: Is Angela Merkel’s Podcast an Agenda Setter or an Agenda Surfer? Paper presented at the Annual Conference of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR) “Communication and Citizenship”, Braga, July 2010, 32 pp.
- Geiß S. & Heimprecht, C. (2011). Unbelievable News: Reasons for Trust and Distrust in News Information. Paper presented at the 61st Annual Conference of the International Communication Association (ICA) “Communication @ the Center”, Boston, May 2011, 34 pp.
- Kepplinger HM, Geiß S, & Siebert S. (2011). Framing Scandals: Towards a Theory of Opinion Formation during Scandals. Paper presented at the 61st Annual Conference of the International Communication Association (ICA) “Communication @ the Center”, Boston, 26.-31. Mai 2011, 40 pp.
- Geiß S. (2011). Nachrichtensituation und Nachrichtenauswahl: Der wechselnde Einfluss von Gruppendynamik und publizistischem Klima in Routine- und Problemsituationen. Paper presented at the 3rd Annual Colloquium of the Young Scholars Network for Political Communication (NapoKo), Dresden, June 2011, 20 pp.
- Geiß S. (2011). Managing Attention towards Social Problems: A Theoretical Account of Public Agenda Dynamics. Paper presented at the 6th General Conference of the European Consortium for Political Research (ECPR), Reykjavik, August 2011, 28 pp.
- Geiß S, Leidecker M, & Roessing T. (2011). How Offline Media Excite Online Search Activities: Dynamic Interactions and Complementarity between Media for Monitoring and Searching. Paper presented at the 64th Annual Conference of the World Association for Public Opinion Research (WAPOR) “Public Opinion and the Internet”, Amsterdam, September 2011, 33 pp.
- Quiring O, Geiß S, & Jackob N. (2011). Trend Setters and Trend Spotters in a Digital Age? ICT Journalists in a Field of Gravity Between Sources and Audiences. Paper presented at the 64th Annual Conference of the World Association for Public Opinion Research (WAPOR) “Public Opinion and the Internet”, Amsterdam, September 2011, 30 pp.
- Heimprecht C, Jackob N, Quiring O, & Geiß S. (2011). Dissatisfied Counselors of the Information Age? A Comparative Study of Journalists and IT Journalists in Germany. Paper presented at the 64th Annual Conference of the World Association for Public Opinion Research (WAPOR) “Public Opinion and the Internet”, Amsterdam, September 2011, 18 pp.
- Geiß S. (2012). Effects of issue, candidate, and party primes: Decision-making in a dynamic news environment. Paper presented at the 62nd Annual Conference of the International Communication Association (ICA) “Communication and Community”, Phoenix, May 24-28, 2012, 35 pp.
- Geiß S. (2013). Thinking about issues: What drives opinion formation? Paper presented at the AEJMC 2013 Conference, Washington, DC, August 2013, 30 pp.
- Geiß S., Weber M., & Quiring O. (2013). Frame competition after key events: A longitudinal study of media framing of economic policy after the Lehman Brothers bankruptcy 2008–2009. Paper presented at the AEJMC 2013 Conference, Washington, DC, August 2013, 33 pp.
Theses
- Geiß S. (2008). Aufmerksamkeitszyklen der Medien. Unpublished Master Thesis, Mainz.
Book reviews
- Periodical mini book reviews in the International Journal of Public Opinion Research (2010–2013)
- Geiß S. (2012). Review of “Scandalous! The mediated construction of political scandals in four Nordic countries”, by S. Allern & E. Pollack (Hrsg.). International Journal of Public Opinion Research, 25(1), 132–135. doi: 10.1093/ijpor/eds026
Editions
- Jackob N, Maurer, M, Ehmig, SC, Geiß, S, & Daschmann, G (Eds.) (2013). Realismus als Beruf: Beiträge zum Verhältnis von Medien und Wirklichkeit. Wiesbaden: Springer VS.